3% Rabatt bei Vorkasse iDEAL snelle verzending telefonisch consult
Klantenservice: +49 (0) 8341 967930
Geen resultaten gevonden voor de filter!

Meer informatie over Laarzen

Veiligheidslaarzen voor de industrie Hoge werkschoenen of veiligheidsschoenen of hoge veterschoenen of veterlaarzen die tot boven de enkels komen worden meestal veiligheidslaarzen genoemd. Als sprake is van veiligheidslaarzen uit de klasse S1, dan hebben ze een stalen neus of een verharde neus van samengesteld materiaal of aluminium. De laatste twee materialen zijn vooral geschikt voor winterveiligheidslaarzen, omdat deze materialen goed isoleren en de kou niet geleiden, wat een stalen neus wel doet. Verder duidt klasse S1 of S1P aan dat de werkschoenen voelbaar ademend zijn, als gelijkwaardige veterlaarzen uit de klassen S2 of S3. Het bovenmateriaal is in veel gevallen textiel, bijvoorbeeld stevig canvas, zeer slijtvast Cordura®, microvezels (die heel goed gereinigd kunnen worden) en deels met een geïntegreerd Gore-Tex®-membraan. Het membraan dient in veel gevallen niet alleen om de veterlaarzen waterdicht en tegelijk ademend te maken, maar, afhankelijk van het membraan, zeer sterk ademend. De juiste keuze Welke werkschoen de eigenaar in dit geval nodig heeft, hangt daarom grotendeels van zijn werkomgeving af. Schoenfabrikant Haix heeft bijvoorbeeld voor het Duitse leger een inzetschoen voor de woestijn geïntroduceerd waarbij het Gore-Tex®-membraan voor een zeer hoge en effectieve ventilatie van de schoen zorgt. Veterschoenen uit klasse S2 met dezelfde eigenschappen als een veiligheidsschoenen uit klasse S1 zijn in tegenstelling hiermee ook waterdicht, in ieder geval voor een bepaalde tijd. Zelfs deze veiligheidsklasse komt in verhouding weinig voor, omdat men er bij het gebruik van veiligheidslaarzen vanuit gaat dat de eigenaar zich in een ruige omgeving bevindt, waarbij weerstandsvermogen van de veiligheidsschoenen en een verharde tussenzool belangrijk zijn. De daaropvolgende categorie is S3, die naast de voorzieningen van de S2-veiligheidslaarzen beschikt over een verharde tussenzool van staal of textiel, zoals bijvoorbeeld Kevlar® heeft. Tussenzolen van textiel of Kevlar hebben het grote voordeel dat ze de kou absoluut niet geleiden, maar zelfs licht isolerend werken en de veiligheidsschoen en de zool op geen enkele manier te stug en onbuigzaam maken. Wat ook belangrijk is voor eenvoudige werkschoenen, namelijk dat hij eenvoudig en flexibel is en aangenaam draagt en afrolt, moet ook in veiligheidsschoenen te vinden zijn.  Verschillende loopzolen Ook de schoenzolen kennen belangrijke verschillen. Om te beginnen de mengverhouding van de loopzool zelf, zoals bijvoorbeeld rubber, PU, TPU en nog veel meer, maar ook de pasvorm van de zool, die bij een comfortabele schoen zowel anatomisch als ergonomisch moet zijn, wat betekent dat hij de vorm van de voet volgt. Ook de positionering van de noppen of de profilering is van belang. Elten gebruikt voor zijn winterlaarzen een zachte rubberstructuur, zodat de schoenzool ook bij lage temperaturen niet verhardt en een profiel van 9 mm diep voor een goede grip in de sneeuw en op het ijs. Op plaatsen die aan hitte zijn blootgesteld heeft de drager van veiligheidsschoenen bijvoorbeeld behoefte aan een hittebestendige loopzool, die door de mengverhouding of de materiaaleigenschappen een hittebestendigheid geven van ongeveer 200°C, en ook gedurende korte tijd 300°C kan verdragen. Alle veiligheidslaarzen moeten een antislipzool hebben en oliebestendig zijn, verder moeten ze antistatische eigenschappen hebben. Als je je als eigenaar van veiligheidsschoenen voornamelijk op ruwe industriële oppervlakken begeeft en geen grote outdoorformaat schoen nodig hebt, dan heeft bijvoorbeeld de firma Elten Veiligheidslaarzen een speciale loopzool ontwikkeld, die met de naam Ergo-Active wordt aangeduid. Hij is speciaal voor gebruik op dergelijke oppervlakken gemaakt en beschikt over zogenoemde draaipunten. Die hebben het doel het gewricht te ontlasten, zodat je probleemloos draaibewegingen kunt maken en je minder snel moe wordt. Ook verkleinen deze draaipunten het risico op geleidelijke blessures. Verschillende fabrikanten van veiligheidsschoenen maken ook gebruik van de van de vrijetijdsschoenen bekende zolenfabrikant Vibram. Elke loopzool beschikt over goede demp- en glijwaarden, en daarnaast over een uitstekend afrol- en veercomfort. Net als bij de loopzolen zijn er ook veel verschillen te vinden in de pasvorm van veiligheidsschoenen. Comfort in hoofdletters Er zijn verschillende manieren om een goede pasvorm van veiligheidsschoenen te bereiken. Begonnen met een snelbinding, die zich op de belangrijkste steunpunten van de voet op de laars bevinden en met gebruik van een goede binding stevige houvast bieden. Essentieel is hierbij dat de veiligheidslaars een hoogwaardige schacht heeft, die ook na maanden en jaren nog houdt en niet openbarst. Haix maakt bijvoorbeeld gebruik van hoogwaardige zelfsluitende haken, die bij het aantrekken van de veter zichzelf openen en vergrendelen. Daardoor verdwijnt het risico ergens per ongeluk aan te blijven haken. Veel fabrikanten van veiligheidsschoenen bieden ook een sluiting met klittenband aan, wat echter nooit de comfortabele en zekere vetersluiting kan vervangen. Wat echter wel handig is, is het gebruik van een klittenbandsluiting ter ondersteuning van de snelsluiting, waarbij een bepaald gebied, zoals bijvoorbeeld de enkel of de middenvoet, extra steun kan krijgen. Als alternatief voor de snelsluiting bestaat ook nog een systeem met veters en een rits. Hierbij wordt de werkschoen met de veters eenmalig op wijdte ingesteld, en kan hij daarna moeiteloos en snel met de rits worden geopend. Vervolgens gaat het door naar de oogjes, of minstens even belangrijk de tong van een veiligheidslaars. Die moet in ieder geval gevuld zijn en eventuele onaangename drukplekken voorkomen. Het is heel praktisch als de schacht ook kan worden gesloten, zodat bij langdurige regen geen water door de oogjes naar binnen loopt en het been dus droog blijft. Haix, de fabrikant van veiligheidslaarzen uit Mainburg, heeft hierbij nog een uiterst intelligent systeem voor de tong van veiligheidsschoenen. Het wordt het CT-systeem genoemd en ondersteunt de luchtcirculatie in de werklaarzen zo, dat de lucht via verschillende ademende viltlagen en openingen in de tong naar buiten wordt gedrukt. Het Haix Climate System werkt op dezelfde manier, waarbij de circulatiebeweging die tijdens het lopen ontstaat wordt gebruikt. Hierbij wordt het vocht van binnenuit doorgegeven naar de ventilatieopeningen in de schacht en op de tong. Haix, professional op het gebied van veiligheidslaarzen en werklaarzen, beschikt over ruime ervaring op dit gebied. Daarom verbaast het totaal niet dat vooral bij laarzen uitsluitend stierenleer wordt gebruikt. De reden hiervoor ligt voor de hand en is goed te begrijpen. Bij koeien wordt tijdens de zwangerschap de huid waarvan later het leer wordt gemaakt, uitgerekt, waardoor het gemakkelijk kan scheuren. Daardoor kan later bij veiligheidsschoenen of veiligheidslaarzen de schacht zijn duurzaamheid en stabiliserende functie verliezen. Ook moet de fabrikant nadenken over de ergonomie. Zo biedt Haix als extra bij werkschoenen het Ankle Flex-systeem aan, met een aangepaste voetvorm over de wreef van de laarzen, dat op die manier de vorm van een veterlaars vormt. Veel fabrikanten van werkschoenen bieden ook dubbele bekleding van de neus aan, die te snelle slijtage door de stalen of verharde neus moet voorkomen. Het leer in dit gedeelte van de schoen wordt dubbel aangebracht, maar er zijn ook neusbekledingen van rubber of TPU. Opdat de meegenaaide dubbele neusbekleding niet losraakt, zijn de naden in dit gedeelte verzonken en daardoor goed beschermd tegen slijtage.  Passieve zwikbescherming voor de voeten Om zwikken te voorkomen bouwt de fabrikant van Elten uit Noordrijn-Westfalen zijn zelf ontwikkelde Biomex Protection System in veiligheidsschoenen in. Het lichte en variabele frame aan de buitenkant van de veiligheidslaarzen beschermt de enkel van de drager in zijn normale beweging en voorkomt hierdoor het zwikken van de enkels. In tegenstelling tot andere gewrichtsbeschermingssystemen blijft het frame van Elten aangenaam licht van gewicht en belemmert het de enkels van de drager in geen enkel opzicht. Dankzij de verlegde draaipunten volgt de Biomex Protection-schachtmanchet op de veiligheidsschoen verschuivingen van de knie en van het onderbeen in de richting van het midden van het lichaam en bevrijdt hij daardoor de bezitter. Afsluitend kan worden opgemerkt dat het beeld van een zware en lompe veiligheidsschoen totaal achterhaald is. Inmiddels bestaan er, net als voor in de vrije tijd, moderne en lichte werklaarzen, die heel comfortabel dragen en waarmee de gebruiker een zware werkdag moeiteloos kan doorstaan. Natuurlijk is het wel zo dat aan dergelijke functionaliteit een prijskaartje hangt. Maar je gezondheid is dat zeker waard.

Veiligheidslaarzen voor de industrie Hoge werkschoenen of veiligheidsschoenen of hoge veterschoenen of veterlaarzen die tot boven de enkels komen worden meestal veiligheidslaarzen genoemd. Als... meer lezen »
Venster sluiten
Meer informatie over Laarzen

Veiligheidslaarzen voor de industrie Hoge werkschoenen of veiligheidsschoenen of hoge veterschoenen of veterlaarzen die tot boven de enkels komen worden meestal veiligheidslaarzen genoemd. Als sprake is van veiligheidslaarzen uit de klasse S1, dan hebben ze een stalen neus of een verharde neus van samengesteld materiaal of aluminium. De laatste twee materialen zijn vooral geschikt voor winterveiligheidslaarzen, omdat deze materialen goed isoleren en de kou niet geleiden, wat een stalen neus wel doet. Verder duidt klasse S1 of S1P aan dat de werkschoenen voelbaar ademend zijn, als gelijkwaardige veterlaarzen uit de klassen S2 of S3. Het bovenmateriaal is in veel gevallen textiel, bijvoorbeeld stevig canvas, zeer slijtvast Cordura®, microvezels (die heel goed gereinigd kunnen worden) en deels met een geïntegreerd Gore-Tex®-membraan. Het membraan dient in veel gevallen niet alleen om de veterlaarzen waterdicht en tegelijk ademend te maken, maar, afhankelijk van het membraan, zeer sterk ademend. De juiste keuze Welke werkschoen de eigenaar in dit geval nodig heeft, hangt daarom grotendeels van zijn werkomgeving af. Schoenfabrikant Haix heeft bijvoorbeeld voor het Duitse leger een inzetschoen voor de woestijn geïntroduceerd waarbij het Gore-Tex®-membraan voor een zeer hoge en effectieve ventilatie van de schoen zorgt. Veterschoenen uit klasse S2 met dezelfde eigenschappen als een veiligheidsschoenen uit klasse S1 zijn in tegenstelling hiermee ook waterdicht, in ieder geval voor een bepaalde tijd. Zelfs deze veiligheidsklasse komt in verhouding weinig voor, omdat men er bij het gebruik van veiligheidslaarzen vanuit gaat dat de eigenaar zich in een ruige omgeving bevindt, waarbij weerstandsvermogen van de veiligheidsschoenen en een verharde tussenzool belangrijk zijn. De daaropvolgende categorie is S3, die naast de voorzieningen van de S2-veiligheidslaarzen beschikt over een verharde tussenzool van staal of textiel, zoals bijvoorbeeld Kevlar® heeft. Tussenzolen van textiel of Kevlar hebben het grote voordeel dat ze de kou absoluut niet geleiden, maar zelfs licht isolerend werken en de veiligheidsschoen en de zool op geen enkele manier te stug en onbuigzaam maken. Wat ook belangrijk is voor eenvoudige werkschoenen, namelijk dat hij eenvoudig en flexibel is en aangenaam draagt en afrolt, moet ook in veiligheidsschoenen te vinden zijn.  Verschillende loopzolen Ook de schoenzolen kennen belangrijke verschillen. Om te beginnen de mengverhouding van de loopzool zelf, zoals bijvoorbeeld rubber, PU, TPU en nog veel meer, maar ook de pasvorm van de zool, die bij een comfortabele schoen zowel anatomisch als ergonomisch moet zijn, wat betekent dat hij de vorm van de voet volgt. Ook de positionering van de noppen of de profilering is van belang. Elten gebruikt voor zijn winterlaarzen een zachte rubberstructuur, zodat de schoenzool ook bij lage temperaturen niet verhardt en een profiel van 9 mm diep voor een goede grip in de sneeuw en op het ijs. Op plaatsen die aan hitte zijn blootgesteld heeft de drager van veiligheidsschoenen bijvoorbeeld behoefte aan een hittebestendige loopzool, die door de mengverhouding of de materiaaleigenschappen een hittebestendigheid geven van ongeveer 200°C, en ook gedurende korte tijd 300°C kan verdragen. Alle veiligheidslaarzen moeten een antislipzool hebben en oliebestendig zijn, verder moeten ze antistatische eigenschappen hebben. Als je je als eigenaar van veiligheidsschoenen voornamelijk op ruwe industriële oppervlakken begeeft en geen grote outdoorformaat schoen nodig hebt, dan heeft bijvoorbeeld de firma Elten Veiligheidslaarzen een speciale loopzool ontwikkeld, die met de naam Ergo-Active wordt aangeduid. Hij is speciaal voor gebruik op dergelijke oppervlakken gemaakt en beschikt over zogenoemde draaipunten. Die hebben het doel het gewricht te ontlasten, zodat je probleemloos draaibewegingen kunt maken en je minder snel moe wordt. Ook verkleinen deze draaipunten het risico op geleidelijke blessures. Verschillende fabrikanten van veiligheidsschoenen maken ook gebruik van de van de vrijetijdsschoenen bekende zolenfabrikant Vibram. Elke loopzool beschikt over goede demp- en glijwaarden, en daarnaast over een uitstekend afrol- en veercomfort. Net als bij de loopzolen zijn er ook veel verschillen te vinden in de pasvorm van veiligheidsschoenen. Comfort in hoofdletters Er zijn verschillende manieren om een goede pasvorm van veiligheidsschoenen te bereiken. Begonnen met een snelbinding, die zich op de belangrijkste steunpunten van de voet op de laars bevinden en met gebruik van een goede binding stevige houvast bieden. Essentieel is hierbij dat de veiligheidslaars een hoogwaardige schacht heeft, die ook na maanden en jaren nog houdt en niet openbarst. Haix maakt bijvoorbeeld gebruik van hoogwaardige zelfsluitende haken, die bij het aantrekken van de veter zichzelf openen en vergrendelen. Daardoor verdwijnt het risico ergens per ongeluk aan te blijven haken. Veel fabrikanten van veiligheidsschoenen bieden ook een sluiting met klittenband aan, wat echter nooit de comfortabele en zekere vetersluiting kan vervangen. Wat echter wel handig is, is het gebruik van een klittenbandsluiting ter ondersteuning van de snelsluiting, waarbij een bepaald gebied, zoals bijvoorbeeld de enkel of de middenvoet, extra steun kan krijgen. Als alternatief voor de snelsluiting bestaat ook nog een systeem met veters en een rits. Hierbij wordt de werkschoen met de veters eenmalig op wijdte ingesteld, en kan hij daarna moeiteloos en snel met de rits worden geopend. Vervolgens gaat het door naar de oogjes, of minstens even belangrijk de tong van een veiligheidslaars. Die moet in ieder geval gevuld zijn en eventuele onaangename drukplekken voorkomen. Het is heel praktisch als de schacht ook kan worden gesloten, zodat bij langdurige regen geen water door de oogjes naar binnen loopt en het been dus droog blijft. Haix, de fabrikant van veiligheidslaarzen uit Mainburg, heeft hierbij nog een uiterst intelligent systeem voor de tong van veiligheidsschoenen. Het wordt het CT-systeem genoemd en ondersteunt de luchtcirculatie in de werklaarzen zo, dat de lucht via verschillende ademende viltlagen en openingen in de tong naar buiten wordt gedrukt. Het Haix Climate System werkt op dezelfde manier, waarbij de circulatiebeweging die tijdens het lopen ontstaat wordt gebruikt. Hierbij wordt het vocht van binnenuit doorgegeven naar de ventilatieopeningen in de schacht en op de tong. Haix, professional op het gebied van veiligheidslaarzen en werklaarzen, beschikt over ruime ervaring op dit gebied. Daarom verbaast het totaal niet dat vooral bij laarzen uitsluitend stierenleer wordt gebruikt. De reden hiervoor ligt voor de hand en is goed te begrijpen. Bij koeien wordt tijdens de zwangerschap de huid waarvan later het leer wordt gemaakt, uitgerekt, waardoor het gemakkelijk kan scheuren. Daardoor kan later bij veiligheidsschoenen of veiligheidslaarzen de schacht zijn duurzaamheid en stabiliserende functie verliezen. Ook moet de fabrikant nadenken over de ergonomie. Zo biedt Haix als extra bij werkschoenen het Ankle Flex-systeem aan, met een aangepaste voetvorm over de wreef van de laarzen, dat op die manier de vorm van een veterlaars vormt. Veel fabrikanten van werkschoenen bieden ook dubbele bekleding van de neus aan, die te snelle slijtage door de stalen of verharde neus moet voorkomen. Het leer in dit gedeelte van de schoen wordt dubbel aangebracht, maar er zijn ook neusbekledingen van rubber of TPU. Opdat de meegenaaide dubbele neusbekleding niet losraakt, zijn de naden in dit gedeelte verzonken en daardoor goed beschermd tegen slijtage.  Passieve zwikbescherming voor de voeten Om zwikken te voorkomen bouwt de fabrikant van Elten uit Noordrijn-Westfalen zijn zelf ontwikkelde Biomex Protection System in veiligheidsschoenen in. Het lichte en variabele frame aan de buitenkant van de veiligheidslaarzen beschermt de enkel van de drager in zijn normale beweging en voorkomt hierdoor het zwikken van de enkels. In tegenstelling tot andere gewrichtsbeschermingssystemen blijft het frame van Elten aangenaam licht van gewicht en belemmert het de enkels van de drager in geen enkel opzicht. Dankzij de verlegde draaipunten volgt de Biomex Protection-schachtmanchet op de veiligheidsschoen verschuivingen van de knie en van het onderbeen in de richting van het midden van het lichaam en bevrijdt hij daardoor de bezitter. Afsluitend kan worden opgemerkt dat het beeld van een zware en lompe veiligheidsschoen totaal achterhaald is. Inmiddels bestaan er, net als voor in de vrije tijd, moderne en lichte werklaarzen, die heel comfortabel dragen en waarmee de gebruiker een zware werkdag moeiteloos kan doorstaan. Natuurlijk is het wel zo dat aan dergelijke functionaliteit een prijskaartje hangt. Maar je gezondheid is dat zeker waard.