Schuhwerk, Schuh, Person, Gehen, Rad
Werklaarzen

Veiligheidslaarzen en werklaarzen voor handel en industrie

Veiligheidslaarzen maken vaak deel uit van de noodzakelijke werkkleding in de handel of in de industrie en zijn in sommige gevallen verplicht volgens de wet op de gezondheid en veiligheid op het werk. Zij moeten vaak aan verschillende eisen voldoen: Soms moeten de schoenen bestand zijn tegen zuren en andere chemicaliën, in andere gevallen moeten zij voorkomen dat de drager de enkel verzwikt. Het zijn meestal comfortabele, hoge veterschoenen of werklaarzen.

Veiligheidslaarzen voor elke behoefte - de verschillende beschermingsklassen

Veiligheidslaarzen zijn er in verschillende beschermingsklassen, die aangeven welke werkbescherming in elk geval wordt geboden. Er zijn de volgende beschermingsklassen:

  • S1 – met stalen neus of neus van composietmateriaal of aluminium. S1P bouwt hierop voort en biedt ook bescherming tegen penetratie.
  • S2 – biedt teenbescherming en beschermt tegen het binnendringen van water
  • S3 – is waterdicht, biedt teenbescherming en voorkomt het binnendringen van water
  • S4 – staat voor waterdichte laarzen met teenbescherming

Welke beschermingsklasse de juiste is, kunt u vinden in de beroepsvoorschriften voor een bepaald beroep. Alle belangrijke normen voor de arbeidsveiligheid in uw sector staan hier vermeld.

Veiligheidslaarzen - wat onderscheidt vele van hen

Veel veiligheidslaarzen zijn zeer comfortabel om te dragen, zelfs gedurende lange perioden. Het materiaal is daarbij doorslaggevend: het bovenmateriaal is in veel gevallen een textielmateriaal, zoals een slijtvaste canvasstof, zeer slijtvaste Cordura®, microvezel - dat buitengewoon gemakkelijk te reinigen is - en soms gecombineerd met een Gore-Tex® membraan. Het membraan is er vaak niet alleen om prikbestendige werkschoenen tegelijkertijd weerbestendig en ademend te maken, maar - volgens het membraan - ook extreem ademend.

De binnenvoering van de schoen is hier van bijzonder belang. Het moet antibacterieel en ontsmettend zijn. De binnenvoering ondersteunt ook het ademend vermogen en helpt zweet betrouwbaar af te voeren. In sommige gevallen draagt het ook bij tot koude-isolatie.

De juiste veiligheidslaarzen vinden

Welke werklaars u nodig hebt, hangt af van uw werkomgeving. Zo heeft de schoenenfabrikant Haix voor de Duitse strijdkrachten een operationele laars voor het braakland geproduceerd, waarbij het Gore-Tex®-membraan ervoor zorgt dat de operationele laars zeer goed en doeltreffend ventileert.

Sommige veiligheidslaarzen hebben een zeer speciale antiperforatiebescherming in de vorm van een stalen tussenzool of een tussenzool van Kevlar. Deze Kevlar zolen dienen als isolatie tegen de kou en hebben een licht afdichtende werking.

Tegelijkertijd maakt de zool de veiligheidsschoen niet stijf of onveranderlijk. Dit is de enige manier om het evenwicht te bereiken tussen comfortabele schoenen en schoenen die rekening houden met het idee van het hoogst mogelijke niveau van arbeidsveiligheid.

Veiligheidslaarzen met verschillende zolen

Er zijn ook opmerkelijke verschillen in de zolen van de schoenen. Te beginnen met de mengverhouding van de zool zelf, zoals rubber, PU, TPU en nog veel meer, is er ook de snit van de zool, die zowel anatomisch als ergonomisch moet zijn voor een comfortabele schoen, dat wil zeggen in de ware vorm van de voet. Soms moet de zool ook bescherming bieden tegen chemicaliën, zuren of het binnendringen van water.

De achterkant van deze noppen of het loopvlak maakt ook een verschil. Elten Sicherheitsschuhe pakt zijn winterlaarzen uit met een zacht rubbermengsel zodat de zool niet verhardt bij lage temperaturen en een 9 mm diep loopvlak voor een beschermde voet en grip in de sneeuw en op het ijs.

Op aan hitte blootgestelde plaatsen heeft de drager van een veiligheidsschoen bijvoorbeeld een hittebestendige buitenzool nodig, die door de mengverhouding of de materiaaleigenschap een hittebestendigheid van ca. 200 °Celsius heeft en ook kortstondig 300 °Celsius kan verdragen. De zolen moeten slipvast, oliebestendig en anestatisch zijn.

Andere veiligheidslaarzen zijn ontworpen om de gewrichten te ontlasten en om rotatiebewegingen te vergemakkelijken en te voorkomen dat u voortijdig vermoeid raakt. Soms bevatten de zolen ook Vibram, wat de demping en slipweerstand nog verbetert en dempt bij het rollen. Zo krijg je bij elke stap een deel van de energie terug.

Comfort is een topprioriteit voor veiligheidslaarzen

Er zijn verschillende manieren om een goede pasvorm van de veiligheidslaars te krijgen. Te beginnen met een snelle binding, die op de belangrijke ondersteunende delen van de voet op de laars en zorgen voor trouwe ondersteuning met behulp van een goede binding. In dit geval is het van essentieel belang dat de veiligheidslaars riemen van hoge kwaliteit heeft die na maanden en jaren nog steeds houden en niet barsten.

Haix, bijvoorbeeld, gebruikt zelfsluitende haken van hoge kwaliteit die automatisch openen en vergrendelen bij het rijgen. Daardoor is er geen risico meer dat u ergens per ongeluk knapt. Sommige fabrikanten van veiligheidsschoenen bieden ook klittenbandsluitingen aan. Deze zijn echter minder duurzaam dan schoenen met een nette vetersluiting.

Klittenband kan extra steun bieden bij het vastmaken van de veters bij de enkel of de middenvoet. Sommige veiligheidslaarzen combineren ook een vetersluiting met een ritssluiting. Het voordeel hiervan is dat de schoenen, eenmaal geregen, snel en gemakkelijk kunnen worden aan- en uitgetrokken.

Let bij de aanschaf van uw veiligheidsschoenen ook op een gepolsterde schachttong, die drukpunten moet voorkomen en zo het draagcomfort kan verhogen. Idealiter kunt u ook de lussen sluiten, zodat er geen druppels aan de oogjes kunnen blijven haken en u altijd droge voeten hebt.

Speciale systemen ondersteunen de luchtcirculatie in de laars door lucht naar buiten te persen via verschillende ademende vilten, zoals openingen in de tong. Als alternatief wordt de luchtstroombeweging gebruikt die optreedt bij het lopen. In dit geval wordt het vocht ook van binnenuit doorgegeven aan de ventilatieopeningen op de schacht en de tong.

Veiligheidslaarzen van hoge kwaliteit gebruiken alleen volnerf rundleder. De reden hiervoor ligt voor de hand: de huid van koeien wordt regelmatig uitgerekt door zwangerschappen en is daardoor gevoeliger voor scheuren. Dit zou op zijn beurt de levensduur van de veiligheidsschoenen verkorten.

Draagcomfort speelt voor veel fabrikanten een steeds belangrijkere rol. Een overcap bijvoorbeeld is bedoeld om snelle slijtage van de stalen neus of veiligheidsneus te voorkomen. Vaak wordt het leer op deze plaats verdubbeld, maar er bestaan ook varianten zoals een overkap van elastiek of TPU. Om te voorkomen dat de genaaide overcap losraakt, zijn de naden in dit gebied verzonken en dus sterk beschermd tegen schuren.

Veiligheidslaarzen voorkomen dat de voeten verdraaien

Om het verzwikken van een enkel te voorkomen, verwerkt de producent van Elten uit Noordrijn-Westfalen zijn eigen, met de hand vervaardigde Biomex Protection System in veiligheidslaarzen. Het lichte en variabele raamwerk aan de buitenkant van de veiligheidslaars stabiliseert uw enkel bij de eigenlijke beweging. Dit beschermt u tegen pijnlijke verstuikingen. In tegenstelling tot andere gewrichtsbeschermingssystemen blijft de structuur van Elten aangenaam licht en wordt het gewricht van de drager op geen enkele manier verstijfd.

Dankzij dergelijke offset draaipunten volgt de Biomex Protection schachtmanchet van de veiligheidsschoen de verschuivingen van het kniegewricht en het onderbeen naar het midden van het lichaam.

Moderne veiligheidsschoenen doen nauwelijks denken aan de zware modellen van vroeger. Er zijn lichte, comfortabele werklaarzen die zelfs de zwaarste werkdag aankunnen.